Slider

Futismutsi Ahvenanmaalla. Päivä 1.

25.6.2019

Viime viikolla olimme kolmen yön matkalla Ahvenanmaalla. Saari on ollut matkahaavelistallani ikuisesti, mutta vasta nyt reissusta tuli totta. Syy löytyi jälleen pyöreästä esineestä. Esikoinen nimittäin osallistui futisjoukkueensa kanssa Åland cupiin. Hän lähti matkaan jo lauantaina, me vasta maanantaina. Katselimme hänen pelejään, mutta aikaa jäi myös Ahvenanmaahan tutustumiseen. Futari itse meni joukkueen mukana omia menojaan. Sen verran tuo saari vei sydämeni, että varmasti hänenkin kanssaan uudelleen menemme.

Maanantaiaamuna kello 6:30 starttasimme kuopuksen kanssa kotipihasta auton keulan kohti kasitietä. Ajelimme Naantaliin, josta Finnlinesin Finnswan lähti kello 10.45. Olimme siis hyvissä ajoin liikkeellä ja matkalla ennätimme pysähtyä aamukaffeetkin juomassa. Etukäteen vähän jännitin kuinka auton ajaminen laivaan minulta sujuisi, mutta sehän oli oikein iisiä.

Finnlinesin matkahintoihin kuuluu ruokailu, joka aamupäivällä on jotakin aamiaisen ja lounaan väliltä. Laivalla on baari, pieni taxfree, pallomeri ja sauna. Minä olisin viihtynyt merta tuijotellen, joko ikkunoista taikka kannelta, mutta seitsemänvee hieman tylsistyi tekemisen puutteeseen. Hän oli jo inan iso pieneen pallomereen, mutta liian lyhytpinnainen merimaisemien pitkäaikaiseen katseluun.

Finnlines vie Ahvenanmaalla Långnäsiin noin 30 kilsan päähän Maarianhaminasta. Laivasta poistuminen kävi nopeasti ja lähdimme huristelemaan kohti Maarianhaminaa. Ahvenanmaan teiden varsilla ei turhaan ole varoituksia "lentävistä kauriista" (jolta ne liikennemerkit kovasti näyttävät). Yhteen tuollaiseen vikkelästi tielle hyppäävään otukseen meinasimme heti ensiajelullamme törmätä.

Majoituimme Maarianhaminan keskustan ulkopuolella Strandnäs Hotellissa. Hotelli oli sijainniltaan meille oikein mainio, sillä futarin majoituskoulu ja pelikenttä olivat kävelymatkan päässä. Ahvenanmaan hotellit taisivatkin olla lähinnä täynnä juniorifutareita tai heidän vanhempiaan. Ainakin nyt hotelli oli todella hiljainen iltaisin ja öisin.

Ensimmäisenä iltana kävimme pizzalla pub Niskassa. Se sijaitsee kauniissa ympäristössä merikorttelissa. Mitäs muuta sitä voisi toivoa illallispaikaltaan kuin merimaisemaa, punamullattuja seiniä ja naakkojen lentelyä. Iltauinnilla kävimme Nabbenin uimarannalla. Ranta on matala, joten se oli erittäin sopiva meidän juniorille. Äiskälle vesi oli pikkasen kylmää, mutta hänen mielestään oikein lämpöistä. Mutta hei! Heitinpäs talviturkin vihdoin!

Matka jatkuu seuraavassa postauksessa :)